Gehele procedure bij het opnieuw verchromen van onderdelen:

 

 

Als de onderdelen worden aangeleverd, worden ze  gefotografeerd. Dan kan men ook later precies zien, wat voor delen en in welke conditie aangeleverd waren. Dan pas beginnen wij echt te werken

  

  • Elektrolytisch ont-chromen, ont-nikkelen en ont-koperen.

  • Beitsen.

  • Grof slijpen.

  • Fijn Slijpen.

  • Borstelen.

  • Polijsten.

  • Verkoperen met een laagdikte van 5 - 200 micron.

  • Polijsten.

  • Vernikkelen, laagdikte van 20 -60 micron.

  • Verchromen, laagdikte 4 micron.

 

 

Lassen en uitdeuken.

 

Het is mogelijk om beschadigde of doorgeroeste onderdelen te repareren en / of uit te deuken,
alvorens ze opnieuw verchroomd worden. Wij kunnen ook nieuwe stukken inlassen.

Wij informeren u graag over de mogelijkheden.

 

 

Slijpen en polijsten.

Bij het slijpen worden de grove beschadigingen of materiaalstructuur door afname van materiaal weggehaald. Afhankelijk van de oppervlaktegesteldheid wordt begonnen met een grove korrel. Hierbij kan in een korte tijd veel materiaal worden afgenomen. Na het grof slijpen wordt het materiaal in stappen steeds fijner geslepen en tenslotte wordt het nog geborsteld en gepolijst.

 

 

Verkoperen

  

Hier wordt een laag koper opgebracht om nog heel kleine putjes, slijp- en polijst     sporen op te vullen. Afhankelijk  van de diepte van putjes etc. moeten er een of meerdere lagen koper overheen. Dit gaat niet in een keer. Naar ieder bad worden de Naar her slijpen delen opnieuw  fijn geslepen en polijst. Pas als het resultaat perfect is, worden de delen weer onvet en komen dan in het volgende bad, het nikkelbad.

 

 

Vernikkelen

  

Het vernikkelen wordt  toegepast als beschermlaag voor koper en messing onderdelen. De toepassing vindt  plaats als basislaag voor het verchromen van stalen onderdelen. De nikkellaag is een harde laag metaal die hoogglanzend wordt geproduceerd. De laagdikte kan variëren van ± 20 µm tot ± 60 µm. De meest toegepaste laagdikte is 40 µm. als bescherming tegen oxidatie en als basislaag voor het verchromen.

 

 

Verchromen

  

Als laatste laag komt nu over het nikkel heen een dunne laag chroom. Dit is bestand tegen corrosie en geeft het onderdeel de finishing touch.

De chroomlaag heeft een mooi zilverachtig, misschien  iets blauwig, uiterlijk. Ook bij veelvuldig gebruik blijft het product over jaren mooi glimmen.
Laagdikte chroom: 0.1 tot 0.5 µm.

 

 

Zamak verchromen

 

Zamak is een legering van zink en aluminium in verschillende samenstelling.

Er is echter heel veel kwaliteitsverschil bij dit materiaal Dit hangt onder andere af van de samenstelling, de hoeveelheid schroot die wordt gebruikt en de kwaliteit van het gieten.
Bij zamak onderdelen komen veel putten voor. Dit komt door een potentiaalverschil tussen
het basismateriaal ( zamak ) en de afwerklaag ( koper - nikkel - chroom ).
In de praktijk komt het hier op neer dat de zamak gaat corroderen onder de chroomlaag
en deze hierdoor omhoog duwt.

 

 

Bij het opnieuw verchromen van zamak gaan wij als volgt te werk:

  • Elektrolytisch strippen  van de chroom-, nikkel- en koperlaag.

  • Het onderdeel wordt geslepen en gepolijst.

  • Er word een heel dun laagje afgeslepen en dan worden de putjes met een soortgelijk materiaal  heel voorzichtig dicht gelast. Als men verder slijpt komen er weer meer en nieuwe putjes. Naar het opvullen wordt weer heel fijn geslepen.

  • Het onderdeel wordt opnieuw verkoperd, vernikkeld en verchroomd.

Door onze  methode om deze putjes te repareren, kunnen wij weer een perfect glad
product afleveren.

Ook kunnen wij beschadigde zamak delen bij breuken, gaten, etc. ), repareren
en opnieuw te verchromen.

 

 

© Copyright T&C Classic Cars Helmond  2004